Friday 14 March 2014

Tiada rancangan pelepasan nyamuk GM untuk atasi wabak denggi



Kuala Lumpur: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) tiada rancangan menjalankan pelepasan nyamuk Genetically Modified Mosquitoes (GM) dalam usaha menangani wabak denggi.
Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya (BN-Balik Pulau) berkata, KKM menjalankan penilaian teliti dan mendapati kaedah pencegahan dan pengawalan ini membabitkan kos sangat tinggi dan tidak kos efektif untuk dijalankan.

“Kajian nyamuk ini adalah kerjasama Institut Penyelidikan Perubatan, KKM dan syarikat Oxitec dibawah Universiti Oxford, United Kingdom menggunakan GM Aedes Aegypti strain yang dijalankan di makmal dan satu pelepasan terhad serta terkawal dilakukan di kawasan tidak berpenghuni di Bentong, Pahang,” katanya.

Dr Hilmi yang menjawab pertanyaan lisan Su Keong Siong (DAP-Ipoh Timur) di Dewan Rakyat di sini, semalam menyatakan kajian ini membabitkan 6,000 nyamuk jantan GM dan jantan biasa dilepaskan.

“Kajian ini bertujuan mengenal pasti jarak penerbangan dan jangka hayat nyamuk berkenaan manakala ia bukan tujuan pencegahan wabak denggi,” katanya.


“Tiada perbezaan signifikan antara nyamuk GM dengan nyamuk biasa dari aspek jangka hayat dan jarak penerbangan,” katanya.

sumber Harian Metro - 14 Mac 2014

No comments:

Post a Comment