Tuesday 29 April 2014

Bunyi enjin kuat sebelum terjunam


Sebuah pesawat ringan terhempas ketika menjalani latihan di Taman Kurnia Jaya, Pengkalan Chepa, Kota Bharu

Kota Bharu: Pesawat Piper Warrior II dilihat berlegar-legar dengan bunyi enjin yang sangat kuat sebelum terjunam di tengah padang berdekatan padang golf di Taman Kurnia Jaya, di sini, semalam.

Saksi yang awal tiba di lokasi insiden itu, Mohd Zairi Ismail, 43, berkata dia berada di rumah kira-kira lima meter dari lokasi pesawat itu terhempas kira-kira jam 12.30 tengah hari ketika melihat kapal terbang terbabit terbang rendah dan cuba membuat pusingan.

Saya melihat pesawat berlegar-legar dengan bunyi enjin yang sangat kuat sebelum terjunam di tengah padang.

Selepas terhempas, pesawat itu tidak mengeluarkan asap menyebabkan saya terus berkejar ke tempat kejadian.

Saya mendengar suara juruterbang mengerang menahan kesakitan serta melihat tubuhnya menggelepar, katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Mohd Zairi, berkata dia bersama beberapa penduduk sekitar cuba membantu mangsa yang tersepit namun tidak berjaya sebelum menghubungi pihak Bomba dan Penyelamat.

Juruterbang pelatih, M Shangkar, 20, yang juga penuntut tahun dua Akademi Latihan Penerbangan Asia Pasific (APFT) patah kaki dan tangan termasuk kecederaan di kepala dalam kejadian berkenaan.
Mangsa yang berasal dari Pandan Indah, Ampang, Selangor, dikejarkan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII).

Saksi lain, Zamani Zakaria, 33, berkata dia yang juga berada di rumah ketika itu terdengar bunyi kuat, namun tidak menyangka ia sebuah pesawat yang menghadapi masalah.
Kami cuba membantu mengeluarkan mangsa, namun apabila melihat kakinya yang tersepit, kami hanya mampu memintanya bersabar sementara menunggu bantuan tiba, katanya.

No comments:

Post a Comment